Nasihat Keselamatan - Jenis Penipuan Kewangan | OCBC Malaysia

Keselamatan anda, keutamaan kami

TIPS PERBANKAN SELAMAT
  1. Jangan layan panggilan mengenai tunggakan baki kad kredit, pinjaman peribadi belum selesai atau pindahan masuk wang daripada Bank Negara Malaysia.
  2. Jangan layan panggilan daripada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) atau mana-mana pihak berkuasa berkaitan penyelesaian caj pelaburan wang haram atau tuduhan jenayah.
  3. Jangan dedahkan maklumat akaun seperti ID log masuk, kata laluan, imej sekuriti, frasa sekuriti, OTP and Kod Cabaran / "Challange Code" anda kepada pihak ketiga atau pegawai bank kami. Jika anda mempunyai sebarang keraguan, sila hubungi nombor telefon rasmi OCBC yang disenaraikan di dalam laman web kami.
  4. Berhati-hati dengan skim "phishing" dan perisian hasad "malware". Jangan klik mana-mana pautan yang dihantar melalui emel, SMS, atau aplikasi media sosial.
  5. Ingat untuk gunakan gabungan abjad, (termasuk huruk besar) dan nombor untuk membina kata laluan yang kuat. Kata laluan anda sepatutnya mengandungi 8 hingga 12 askara and ingat untuk manukar kata laluan anda secara kerap.
LINDUNGI DIRI ANDA DENGAN MENGETAHUI TANDA-TANDA GEJALA PENIPUAN
Apa yang perlu dilakukan jika anda menjadi mangsa penipuan?
  • Hubungi kami dengan segera
    1. Jika anda menjadi mangsa penipuan atau mengesyaki butiran akaun OCBC anda atau dana anda mungkin terjejas, sila hubungi talian hotline perbankan peribadi kami dengan segera di 03 8317 5000 (atau 603 8317 5000 jika anda berada di luar negara). Tekan 8 untuk melaporkan penipuan dan menyekat sementara semua akaun dan kad anda.
    2. Anda juga boleh menyekat sendiri dengan mengaktifkan "OCBC Kill Switch" melalui aplikasi perbankan mudah alih OCBC Malaysia anda. Selepas menyekat akaun dan kad anda, anda masih perlu menghubungi talian hotline perbankan peribadi kami untuk melaporkan penipuan tersebut.
  • Buat laporan kepada pihak polis
    1. Sila membuat laporan polis di mana-mana balai polis secepat mungkin. Ini akan membolehkan pihak polis memulakan siasatan ke atas kes anda.
    2. Anda boleh mengikuti perkembangan kes anda dengan pihak polis dengan:
      1. Memeriksa dalam talian melalui https://sso.rmp.gov.my
      2. Menghubungi pegawai penyiasat polis yang ditugaskan ke atas kes anda.
  • Maklumat yang perlu anda berikan jika anda menjadi mangsa penipuan:
    1. Kronologi kejadian.
    2. Kerugian kewangan (RM)
    3. Butiran anda:
      1. Nama penuh
      2. No. kad pengenalan/no. pasport
      3. Nombor telefon dan alamat emel
      4. Nombor akaun bank yang terjejas
      5. Model telefon dan versi
      6. Sistem pengendalian (ios/os) ketika transaksi
      7. Maklumat yang didedahkan kepada pihak ketiga, seperti butiran peribadi (nama, nombor kad pengenalan, tarikh lahir) dan butiran perbankan (nombor akaun, log masuk perbankan internet, kata laluan, kod pengaktifan OneToken, One Time Password (OTP), atau butiran kad debit/kredit OCBC)
    4. Butiran transaksi:
      1. Butiran akaun penerima, seperti nama bank, nombor akaun bank, nama pemilik akaun
      2. Butiran transaksi: Jumlah (RM), tarikh, masa
      3. Butiran pihak ketiga yang terlibat (jika ada).
    5. Untuk membantu memudahkan proses siasatan, pihak bank mungkin meminta maklumat tambahan.
  • Apa yang boleh anda jangkakan selepas melaporkan kejadian kepada bank?
    1. Anda mungkin akan menerima panggilan susulan daripada bank dalam masa 3 hari bekerja untuk membimbing anda dalam tindakan atau maklumat lain yang diperlukan daripada anda.
    2. Bank akan memberikan keputusan dalam masa 14 hari bekerja dari tarikh anda melaporkan penipuan tersebut.
PERLUKAN BANTUAN?

Kami akan menyelesaikan sebarang keraguan anda

Hubungi kami di talian +603 8317 5000.